Die Farbe – Väri avaruudesta ja The Loreley’s Grasp 24.10.2020

NV esittää: Die Farbe – Väri avaruudesta ja The Loreley’s Grasp

Night Visions palaa WHS Teatteri Unioniin kattamalla tarjolle kaksi yhtäläisesti kiehtovaa mutta voimakkaasti toisistaan poikkeavaa näkemystä kauhun klassikkoteemoista. Die Farbe – Väri avaruudesta tarjoaa kirjailijalegenda H.P. Lovecraftin universumiin hieman toisenlaisen näkökulman kuin Richard Stanleyn Nicolas Cage -huuruilu Color Out of Space. The Loreley’s Grasp on puolestaan äärimmäisen harvoin nähty 1970-lukulainen, teutonimytologiasta ammentava kauhufantasia espanjalaismesteri Amando de Ossoriolta.

24.10.2020 klo 18.00
DIE FARBE – VÄRI AVARUUDESTA

Vuoden 2020 alussa Suomessakin yllätysmenestykseksi kohonnut Richard Stanleyn Color Out of Space ei suinkaan ollut ensimmäinen elokuva, joka haki innoituksensa H.P. Lovecraftin novellista Väri avaruudesta (1927). Stanleyn näkemystä kiiteltiin muun muasta sen poikkeuksellisesta kyvystä tavoittaa Lovecraftin töiden tunnelma. On kuitenkin perusteltua väittää, että saksalaisen Huan Vun toinen pitkä ohjaus Die Farbe on vielä uskollisempi kirjalijalegendan töiden hengelle kuin Hardware-ohjaajan Nicolas Cage -huuruilu.

Die Farben tarina käynnistyy Arkhamista vuonna 1975. Miskatonic-yliopiston kasvatin Jonathan Davisin (Ingo Heise) isä on hävinnyt mystisesti. Jäljet johtavat syrjäiseen saksalaiskylään, joka oli sotilasisän asemapaikka toisen maailmansodan jälkimainingeissa. Asukkaiden jututtaminen paljastaa kylän menneisyydestä karmivan salaisuuden, jolla on tiivis sidoksensa myös kadonneeseen vanhukseen.

Huan Vu ja kuvaajansa Martin Kolbert osoittautuvat synkästi tunnelmoivan kuvakerronnan suvereeneiksi mestareiksi. Huoliteltua visuaalista tyyliä on verrattu myös saksalaisen ekspressionismin klassikoihin. Vaikka elokuva on syntynyt ilmiselvästi Lovecraft-fanaatikon rakkaudesta aiheeseen, myös tekninen ilmaisu ja näyttelijätyö toimivat saumattomasti. Vakuuttavimmasta suorituksesta vastaa isän kohtalosta liikaakin tietävää konkarin roolin vetävä Michael Kausch, muun muasssa Vuoristosairaala- ja Kotiseutu-sarjoista tuttu pitkän linjan veteraani.

IN ENGLISH

“One of the best Lovecraftian films ever made, period.”
– Brian M. Sammons, Innsmouth Free Press

“Readers familiar with Lovecraft’s tale will find a respectful retooling of his work.”
– Ed Sum, 28 Days Later Analysis

“A very impressive and ambitious German production which rivals the title of the best Lovecraft film ever made.”
– Fred Anderson, Ninja Dixon

86 min
Esitysformaatti: digi
Saksa 2010
Ohjaus: Huan Vu
Käsikirjoitus: Huan Vu, H.P. Lovecraftin novellista
Tuotanto: Peter Tillisch, Huan Vu
Kuvaus: Martin Kolbert
Rooleissa: Ingo Heise, Marco Leibnitz, Michael Kausch, Olaf Krätke, Ralf Lichtenberg, Philipp Jacobs.
Kieli: Saksa, englanninkielinen tekstitys.
Ikäraja: K-18, anniskelunäytös

24.10.2020 klo 20.00
THE LORELEY’S GRASP

Espanjalainen Amando de Ossorio (1918-2001) iskosti nimensä genre-elokuvahistoriikkeihin omintakeisella Blind Dead -zombielokuvien sarjallaan. Sen katveeseen jäänyt The Loreley’s Grasp on kiehtova yhdistelmä kauhua ja fantasiaelementtejä, jotka ammennetaan eurooppalaisesta tarustosta.

Saksalaisessa folkloressa Loreley on merenneitomainen olento, joka ilmaantuu aina täydenkuun aikaan viekottelemaan merimiehiä kuolemaan Rein-joen kapeimmassa kohdassa. Myös Ossorion tulkinta sijoittuu joen varrella sijaitsevaan pieneen saksalaiskylään. Verenhimoista seireeniä esittää yli 120 valkokangasroolin lumoava legenda Helga Line (mm. Horror Express, Horror Rises from the Tomb, Intohimojen labyrintti).

Kun raa’at murhat järkyttävät kyläyhteisön arkea, salskea metsämies Sigurd (Tony Kendall, mm. The Whip and the Body, The Three Fantastic Supermen, Django Against Sartana) palkataan suojelemaan nuorten naisten sisäoppilaitoksen asukkeja. Nuorukainen pääsee mystisen surmaajan jäljille epäilyttävän oloisen professori Von Landerin (Angel Menendez) avustuksella. Hypnoottinen kliimaksi sijoittuu jylhään, joen alleen kätkemään luolastoon.

The Loreley’s Grasp nojaa vahvasti tekoajankohtansa Hammer-elokuvien estetiikkaan keskieurooppalaisella kierteellä. Jo pääasialliseksi tapahtumapaikaksi valittu sisäoppilaitos muistuttaa Hammerin aikalaisklassikosta Vampyyrin himo (1971). Ihmissusiteemaa varioiva tarina luo väistämättä mielleyhtymiä myös Ossorion ahkeran maanmiehen Paul Naschyn tuotantoon.

Elokuva esitetään patinoituneelta 35 mm filmikopiolta, jonka kunto tuo katsomiskokemukseen vielä yhden fantastisen unenomaisuuden tason.

IN ENGLISH

“This Teutonic-Hispanic hybrid is rooted in the myth of the Niebelung but plays as a cross between a werewolf picture and a She / L’Atlantide wicked immortal queen story. — Actually, it’s quite fun.”
– Kim Newman, Movies and Mania

“Well aware of the exploitation commitments incumbent on him, Ossorio sets much of the action in a girls’ school, allowing plenty of scope for swimming pool scenes. Much more imposing than any of the giggling bikini girls is the 40 year-old Helga Liné. Winding up a busy year in Spanish horror, she looks magnificent as the human Lorelei”
– Jonathan Rigby, Euro Gothic: Classics of Continental Horror Cinema

“This fun, gory and unusual monster flick will please fans of both Jess Franco and Paul Naschy”
– Samm Deighann, Diabolique Magazine

“A good old fashion monster flick, with nudity and gore”
– Jon Kitley, Kitley’s Krypt

a.k.a. When the Screaming Stops a.k.a. Las Garras de Lorelei
85 min
Esitysformaatti: 35 mm
Espanja 1972
Ohjaus ja käsikirjoitus: Amando de Ossorio
Tuotanto: C.C. Astro & Profilmes
Kuvaus: Miguel F. Mila
Musiikki: Anton Garcia Abril
Rooleissa: Tony Kendall, Silvia Tortosa, Helga Line, Angel Menendez, Mary Sol Delgado, Josefina Jartin.
Kieli: Englanti, ei tekstitystä
Ikäraja: K-18, anniskelunäytös