Shhh!: Berliini – Suurkaupungin sinfonia 24.04.2018


Shhh! Ei sanaakaan
Puhuttelevia elokuvia ilman puhettaNämä elokuvat antavat kuvien puhua puolestaan. Shhh! näyttää sarjan huvittavimpia, jännittävimpiä, kauneimpia ja kutkuttavimpia hiljaisuuksia, joita koskaan on elokuvissa kuultu. Vaikenevat kuvat hiipivät halki hiljaisuuden ja kompastuvat mykän komiikan klassikoihin. Kaiken sanovat teot vievät sanat näyttelijöiden suusta. Mykkäelokuva ei todellakaan ole kuollut.

Sarjan ensimmäinen elokuva:

Walther Ruttmann:

BERLIN – Die Sinfonie der Großstadt
WE STOOD LIKE KINGS säestää

tiistaina 24.4.2018 klo 19

Berliini kätkee katseensa tuhansien hatunlierien varjoon ja kiiruhtaa eteenpäin päivän askareissa. Asemalta kouluun, tehtaasta puistoon, kadunkulmasta toiseen ja ravintolasta yökerhoon rientävät väsymättömät askeleet, autot, junat, hevoskärryt ja raitiovaunut. Suurkaupungin mekaaninen koneisto pyörii hammasrattaiden, pyörien, kengänkorkojen ja kaihtimien liikkeessä. Nälän ja mielihalujensa ajamat asukkaat ovat vain yksi nisäkäslaji kaupungin katukissojen, työhevosten, lemmikkikoirien ja opetettujen apinoiden joukossa. Tanssityttöjen jalat, akrobaatit ja jonglöörin keilat iskevät tahtia yhtä rytmikkäästi kuin mainosvalot ja liikennepoliisit. Hatunlierin alta kerjäläinenkin löytää kapean kaistaleen omaa tilaa väentungoksen vilinässä.

Walter Ruttmannin nopein leikkauksin etenevä elokuva uudisti elokuvakerrontaa ja rikkoi totuttuja kaavoja niin radikaalisti, että se 91 vuotta myöhemmin pitää edelleen otteessaan. Oman aikansa esi-Koyaanisqatsi rakensi suurkaupungista liikkuvan kaleidoskoopin vailla vuorosanoja tai päähenkilöitä, mutta täynnä monimuotoista elämää.

WE STOOD AS KINGS

Neoklassinen post-rock-yhtye We Stood Like Kings näki päivänvalon 2011. Puoli vuosikymmentä ja 120 esiintymistä ympäri Eurooppaa myöhemmin tämä 4-henkinen bändi Brysselistä on vakiinnuttanut paikkansa yhtenä Euroopan arvostetuimmista mykkäelokuvien livesäestäjistä. Pianovoittoiseen elokuvamusiikkiin erikoistunut We Stood Like Kings ei ole mikä tahansa bändi. Jo vuosien ajan se on omistautunut puhaltamaan uutta elämää mykän elokuvan taiteeseen.

Die Sinfonie der Großstadt on yhtyeen elokuvamusiikki-trilogian ensimmäinen osa ja sen elokuvasaagan alkupiste. Säestys sai niin suuren suosion, että yhtye keskittyi elokuvamusiikin säveltämiseen ja esittämiseen.

FILM + LIVE CONCERT

Berlin hides its gaze under thousands of hat rims and hurries on to do its daily chores. From the station to the school, from the factory to the park, from one street corner to another and from a restaurant to a night club its tireless steps never stop. Automobiles, trains, carriges and trams race ahead. The mechanisms of the metropolis revolve around its gears, wheels, heels and shades. Its inhabitants urged by their hunger and desires are just one species of mammals among the city’s streetcats, workhorses, petdogs and trained monkeys. The feet of dancing girls, acrobats and a juggler’s clubs strike a rhythm just as the neon signs and traffic police strike theirs. Under his hat rim even the beggar finds a narrow strip of his own space in the hustle of the crowd.

Walter Ruttmann’s quick cuts reshaped cinematic narration and broke the usual forms radically enough to make the film still not loose its grip 91 years later. As a pre-Koyaanisqatsi of its own time it reassembled the city to build a moving caleidoscope without dialogue or heroes, but full of diverse life.


Band:

Neoclassical post-rockers We Stood Like Kings saw the light of day in 2011. Half a decade and 120 shows all over Europe later, this 4-piece piano-based band hailing from Brussels has become a reference act in live soundtracks to silent cinema. You get the picture: We Stood Like Kings isn’t a band like any other. Since 2012 and with the utmost dedication, they breathe new life into well-chosen masterworks of the seventh art.

Three projects have shaped We Stood Like Kings’ story so far. Together, these form a vibrant trilogy portraying two empires already lost – BERLIN 1927, USSR 1926 – and a third one – USA 1982 – that seems to be running headlong towards its own destruction.

We Stood Like Kings will do anything to challenge the expected and successfully mix modern instrumental rock music with the treasures of yesterday’s cinema. Every release is another opportunity for WSLK to design new ways of blending their musical universe – now refined and textural, then epic and intense – with images of breath-taking beauty.

New perspectives unfold as universes meet.

Signed to the high-standard German label Kapitän Platte – known for their releases of Ef, Immanu El, The Hirsch Effekt –, We Stood Like Kings already recorded three full-length albums both on vinyl and CD.

Lovers of instrumental rock and silent cinema, beware!

Judith Hoorens, piano – Philip Bolten, guitar – Colin Delloye, bass – Mathieu Waterkeyn, drums

Movie directed by Walther Ruttmann.