Viva Erotica – A Splendid Movie Orgy 25.-29.4.2018

VIVA EROTICA – A SPLENDID MOVIE ORGY 25.-29.4.2018   

25.4. AVAJAISET  – PORN WITHOUT PORN klo 19:00

Halleluja (1969; Elina Katainen & Erkki Seiro) & Drink Piss Freak (1969; Erik Uddström) & Dirty (1971; Stephen Dwoskin) & Globe (1971; Ken Jacobs) & Removed (1999; Naomi Uman).
Vuoden 2018 erityisenä uutuutena Viva Erotica tarjoaa avajaisiltamat. Illan vieraileva kuraattori on juhlittu taiteilija ja rakas ystävämme Mika Taanila.
Taanilan kuratoima Porn Without Porn -sarja esittelee taide-elokuvia, joiden esteettis-narratiivisena lähtökohtana ovat pornoelokuvan konventiot. Näytöksen elokuvat rikkovat näitä käytäntöjä tai kääntävät ne päälaelleen. Ken Jacobsin Globessa kuullaan ääniraidalla hekumallinen self-help -luento. Samaan aikaan kuvan loputtomalta tuntuvassa viileässä kamera-ajossa nähdään amerikkalaisen esikaupunkialueen huoliteltuja pihapiirejä ja verhoin suljettuja ikkunoita.  Naomi Umanin Removed on ”kokeellisen pornoelokuvan” feministinen klassikko. Uman käsitteli saksalaisen soft core -elokuvan filmipintaa syövyttämällä sitä hapoilla siten, että lopputuloksessa kaikki alastomuus on ”raavittu” pois, mutta kömpelösti englanniksi dubattu ääniraita on sitä itseään. Festivaalin avaa kaksi harvoin esitettyä suomalaisen eroottisen elokuvan miniatyyri-helmeä 49 vuoden takaa.
Taanila esittelee Porn without Porn -sarjan teokset, vieraanaan Drink Piss Freakin ohjaaja, valokuvaaja Erik Uddström.
Lisäksi teatterin aulassa on nähtävillä teoksia Taanilan cut-out -kirjasarjasta L’amore nel cinema tedesco (”Rakkaus saksalaisessa elokuvassa”, 2018).
Tervetuloa festivaalin avajaisiin!

Formaatti: 16mm


 

26.4: Matkustan ympäri maailmaa

Festivaalin ensimmäinen päivä saa innoituksensa Mark Twainin matkakertomuksesta Jenkkejä maailmalla: heidän toivioretkensä pyhälle maalle (1869, suom. I. K. Inha 1922), jossa hän kuvaa vuonna 1867 Eurooppaan tekemäänsä turistimatkaa. Kirjassa mikään ei oikein käy odotusten mukaan ja vieraiden maiden ihmiset käyttäytyvät oudoilla tavoilla. Twainin satiirin hengessä toteamme: vieraat valtakunnat ovat aina paheiden pesiä – jos vain tietää miten toimia!

18:00 

Quiet Days in Clichy (Stille dage i Clichy; 1970; Jens Jørgen Thorsen; 91′)

Henry Millerin lukeminen on opastanut ties kuinka monta ihmistä seksin saloihin. Tanskan elokuva- ja taidepiirien mustan lampaan, Jens Jørgen Thorsenin, adaptaatio Millerin omaelämänkerrasta (1956) eli pitkän elämän sekä repertuaariteatterin että pornoelokuvan muodossa. Komea estetiikka ja tuntuva määrä hardcore-toimintaa tekevät Thorsenin tulkinnasta 1970-luvun alkuvuosien klassikon. Sotienjälkeisessä Pariisissa kaikki naiset ovat huoria ja kaikki miehet pokia, ja jenkit naivat kaikkea mikä kullin eteen sattuu. Country-mies Joe McDonald todistaa ja säestää. 60-70-luvun tyylille ominaisista avant-garde-koreiluista huolimatta elokuva on lopulta yllättävänkin vakava. Varsinainen löytö!

Formaatti: 35mm

20:00

Crazy Swedish Holidays in Paris (Gräsänkor på skandalsemester; 1980; Andrei Feher; 94′)

Kaksi ruotsalaista pariskuntaa matkustaa lomamatkalle Pariisiin – ja päätyy naimaan jotakuinkin kaikkia paitsi puolisoitaan. Nyt on kyseessä komedia. Huumori on rivoa ja rumaa, ja kliseet, kaikessa runsaudessaan, typeriä (ja myös tosia, tavallaan) – toisin sanoen Crazy Swedish Holidays in Paris on juuri sellainen elokuva jota varten porno keksittiin! Andrei Feher on vankkumaton genreammattilainen, joka tietää mitä hänen yleisönsä kaipaa ja tarvitsee, ja toimittaa takuuvarmasti hauskan illan.

Formaatti: 35mm

22:15

Bamboo House of Dolls (Nǚ jízhōngyíng; 1973; Guì Zhìhóng; 110′)

Guì Zhìhóng oli Hong Kongin 70-luvun elokuvapiirien paha poika ja yksi maailman kovimmista pulp-eksistentialisteista. Hänen käsittelyssään ajan valonaremmastakin alalajista, naisvankilarainasta, syntyy erinomaisen rivoa antitaidetta. Ollaan Japanin miehittämässä Kiinassa. Sankarilliset itsenäisyystaistelijat varastavat ja kätkevät guǐzien kullat, minkä jälkeen heidät tapetaan – yhtä naista lukuunottamatta. Nainen joutuu helvetilliselle sotavankileirille, jonka erityisluonteesta vastaa monimuotoinen vankijoukko: Tanskan ylinarttu Birte Tove sairaanhoitaja-Jenniferinä, yhden filmin ihme Roska Rozen Maryn roolissa, ja Hong Kong -erotican tähti Dānnà ensimmäisessä roolissaan kidutettuna vankina. Perverssiä ja herkullista!

Formaatti: 35mm


 

27.4: Tulevaisuus on naisten!

Festivaalin toinen päivä on omistettu italialaiselle erotiikalle. Italia-myytit rakentuvat korruptoituneesta katolisuudesta, välimerellisestä machoilusta, naisten uhkeasta kauneudesta ja kansalaisten taipumuksesta hillittömään kuksintaan. Näiden kliseiden varaan rakentuu myös italialainen elokuva, ja niistä alan kyvykkäimmät luovat jotain uutta. Tämän päivän elokuvissa on kyse yllätyksistä, parhaimmillaan jopa oivalluksista. Nauttikaa siis, sillä tänään mikään ei ole sitä miltä näyttää – ja viimeiseksi nauravat naiset.

18:00

The Ape Woman (La donna scimmia; 1964; Marco Ferreri; 93′)

Antonio on liikemies, jolle kelpaa vain hurjin ja kummallisin. Hän löytää Marian, kauttaaltaan karvaisen naisen joka elää luostarissa piilossa ihmisten julmuudelta, ja tarjoaa tälle mahdollisuutta nähdä maailmaa – ja tulla nähdyksi. Ensin Maria on Antoniolle vain koulutettava eläin, mutta vähä vähältä mies joutuu karvaisen naisen viattomuuden pauloihin. Sydämeltään The Ape Women on vino rakkaustarina. Samalla se on yksi italialaisen surrealistisuuruuden Marco Ferrerin hienoimpia elokuvia. Esitämme elokuvan erittäin harvinaisena ohjaajan versiona, jonka loppukohtaus ylitti paikallisten sensoreiden sietokyvyn.

Formaatti: 35mm

20:00

The Frightened Woman (Femina ridens; 1969; Piero Schivazappa; 88′)

Arkena tohtori Sayer auttaa tarvitsevia, mutta viikonloppuisin vallan saa hänen toinen puolensa: naisten kuoliaaksi kiduttamisesta kiksinsä saava psykopaatti. Marian on määrä olla hänen seuraava uhrinsa – mutta kuka onkaan metsästäjä ja kuka saalis? Vuonna 1969 The Laughing Women sai kyseenalaista mainetta sadomasokismin kuvaustensa vuoksi, mikä ei yllätä kun ottaa huomioon Philippe Leroyn limaisen yläluokkaisuuden ja 70-luvun diivan Dagmar Lassanderin alati kärsivän ilmeen – joka kyllä muuttuu elokuvan edetessä… Nykykatsojaan tekee vaikutuksen elokuvan Via Veneto -tyyli hillittöminen pop art -lavasteineen – ja toki myös tarina naisesta, joka ei suostu uhrin asemaan.

Formaatti: 35mm

***

22:15

I Am Valentina Nappi (Io sono Valentina Nappi; 2017; Monica Stambrini; 60′)

Nimikkeet kertovat tärkeimmän: Anal Debauchery 3 (2012; Gazzman), Rocco’s Abbondanza 2: Big Boob Bonanza (2012; Rocco Siffredi), Babysit My Ass 3 (2013; Joey Silvera), Private Specials 75: 7 Anal Nympho Nurses (2013; Frank Thring), LeWood’s Real Anal Booty Calls (2014; Mark Wood) ja, ehkä lyyrisimmin, Please Fuck My Ass 2 (2014; Lexi Sindel). Vai kertovatko? Tässäkö on Valentina Nappi, listattujen nimikkeiden valovoimainen tähti ja anaaliseksin legenda? Ja onko tämä jotenkin ristiriidassa sen kanssa, että Nappi kirjoittaa myös poliittista kolumnia vasemmistolaiseen MicroMega-aikakauslehteen? Monica Stambrini halusi tietää, millaisena Valentina Nappi näyttäytyisi hänelle ja hänen kameralleen. Hän vietti yhden illan Nappin ja tämän ystävän kanssa. Lopputulos on yksi nykyelokuvan herkistävimmistä seksin kuvauksista – voltairelainen seos auvoa, yllättävää kainoutta, voimallista naintia ja höpsönhellää puhetta.

Formaatti: DCP


 

28.4: Seeprapeipon opissa

Kolmannen päivän todellinen tähti on pieni australialainen lintu, seeprapeippo – yksi niistä eläimistä jotka haastavat darwinistiset perusperiaatteet. Seeprapeippojen kummallisuus on siinä, että ne eivät ole yksiavioisia: seeprapeipponaaras pitää mielellään useampaa koirasta. Jos peippojen sosiaalinen kudos kestää tällaisen suhteiden moninaisuuden, miksi se tuottaa meille ihmisille niin paljon ongelmia? Halu on kuitenkin monisäikeisempää kuin moraali ja tapakulttuuri antavat ymmärtää. Tutkitaan asiaa!

19:00 

Casanova Gene (Casanovagen; 2018; Luise Donschen; 67′)

Seeprapeipot olivat lähtökohtana Luise Donschenin mosaiikkimaiselle tutkielmalle, jossa tarkastellaan uskottomuutta ja halua kulttuurisina tekniikoina. Mukana menossa ovat John Malkovich (itsenään), joka pohtii miksi hänelle aina tarjotaan rooleja Vicomte de Valmontina, paroni de Charluksena, Kaarle Toisena tai Giacomo Casanovana; bizarrlady Undine de Rivière, joka hyväilee vieraansa autuuteen ja saa monumentaalisen orgasmin hypnoosissa; benediktiiniveli Eilja Pott, joka omistautuu Kristuksen ruumiille hyvin samaan tapaan kuin Undine miesten kehoille; ornitologi Wolfgang Forstmeier, joka ei pääse yli seeprapeippojen julkeudesta; ja lukuisia nuoria näyttelijöitä, jotka saavat vanhat viettelyn eleet näyttämään tuoreilta ja luovat aina uusia syitä pelehtimiseen. Harvassa ovat elokuvat, jotka onnistuvat olemaan sekä älyllisiä että aistillisia yhtäaikaa – ja Casanova Gene on tämän harvinaisen lajin poikkeuksellisen edustava yksilö.

Formaatti: DCP

20:30

Working Girls (1986; Lizzie Borden; 93′)

Ilmestymisvuonnaan 1986 Working Girls nostatti äläkkää. Ei ihmekään: Borden teki elokuvansa vastalauseena äänekkäälle suuntaukselle, jossa prostituutio nähtiin pelkästään puoli-institutionaalisena väkivaltana ja naiset uhreina. Tässä elokuvassa on toisin: Molly, Dawn ja muut manhattanilaisen luksusbordellin palveluntarjoajat ovat älykkäitä, koulutettuja ja hyvin selvillä tekemisistään. Päivittäinen seksi vieraiden ihmisten kanssa on usein tylsää, joskus hauskaa, ja täynnä niin iloisia kuin ikäviäkin yllätyksiä – ei sen pahempaa tai parempaa kuin mikään muukaan työ, ja jos Undine de Rivièreä on uskominen, tämä on tavallinen tilanne. Kolme vuosikymmentä myöhemmin elokuva on edelleen ajankohtainen, erityisesti silloin kun aiheeksi nousee solidaarisuus työpaikalla. Elokuvan alkuperäinen jakelija Yhdysvalloissa oli muuten Harvey Weinsteinin Miramax – siinä teille ironiaa…

Formaatti: 35mm

22:30

Truck Stop Women (1974; Mark L. Lester; 88′)

Viva Erotican kantavana periaatteena on, että jokainen päivä on vaikutelmien ja tunteiden vuoristorata. Miksipä siis emme esittäisi feministisen klassikon, perään iloisen härskiä seksploitaatiota? Truck Stop Women kuvaa riehakkaasti tienvarsiporttolaa, jossa talon emäntä tarjoaa muun muassa tytärtään asiakkaiden iloksi. Nuorempi polvi kuitenkin päättää ottaa ohjat omiin käsiinsä – tarvittaessa voimaa käyttäen. Tyttären roolin lihallistaa antaumuksella vuoden 1970 Playmate of the Year, Claudia Jennings. Ohjaaja Mark L. Lester muistetaan myös Reaganin-ajan toimintapätkistä kuten Class of 1984 (1982) ja Commando (1985). Washingtonin valtapiireissä Truck Stop Women muistetaan elokuvana, joka sai teksasilaisen oikeistokristityn jehun Phil Grammin investoimaan seksielokuvahankkeeseen, jonka aiheena olisi ollut kauneuskilpailumaailma. Lester, jonka oli tarkoitus tehdä elokuva, käyttikin rahat Watergate-satiiriinsa White House Madness (1975).

Formaatti: 35mm


 

29.4: When the Underground Ruled the World

Jos haluaa todella ymmärtää 70-luvun Yhdysvaltoja, kansakunnan marginaaliporno tarjoaa vastauksen: vapaamielistä sekoilua, päihdyttävä sekoitus outoja juonikuvioita, rohkeita muotokokeiluja ja yleistä pyrkimystä rajojen venytykseen. Viva Erotican neljäs päivä tarjoaa kolme elokuvaa, joita ei olisi voitu tehdä missään muualla eikä milloinkaan muulloin: teoksia, joita määrittävät ällistyttävät konseptit ja järjettömän upea estetiikka – ja joiden tiimeistä usein noustiin ravistelemaan myös valtavirtaelokuvaa.

15:00

Sex in the Comics (1972; Anthony Spinelli; 87′)

Lyhyesti: Näyttelijät pukeutuvat sarjakuvahahmoiksi ja panevat toisiaan. Enimmän aikaa ihmisillä on päällään hassut asut ja/tai maskit. Episodielokuvan sketsit ovat useimmiten sävyltään koomisia ja tyyliltään sekopäisiä. Yhdessä episodissa nähdään myös nukkeseksianimaatiota. Takaamme, että tällaista ug-panofarssia ette ole ennen nähneet! Vaikka Anthony Spinelli lukeutuukin pornon kulta-ajan huimapäisempien ja kekseliäämpien taiteilijoiden joukkoon, hänenkin tuotannossaan tämä teos vaikuttaa oudolta – viestiltä cinefiilien kadotetusta paratiisista. Tätä ei kannata jättää välistä!

Formaatti: 35mm

17:00

Best of the New York Erotic Film Festival (1974; Robert Shaye, Guy Abrams, Paul Kim, Alan Rush, William Walker, Ken Gaul, Saul Charney, Chuck Vincent ja muut; 110′)

Erään aiemman VE-vuoden ohjelmistoon kuului kokoomateos, jossa näytettiin lyhytelokuvia Amsterdamin Wet Dreams -elokuvafestivaalilta vuosilta 1970/71. Nyt on vuorossa Wet Dreamsin amerikkalaisen vastinparin virallinen kokoelma, jossa nähdään niin hardcorea kuin vaniljaakin, ajoittain pöhköä mutta usein myös vakavaa ja tyylikästä. Tyylejä ja tekniikoita on monia (jopa kollaasitekniikkaa!) ja ohjaajarivistöstä löytyy ainakin 70-luvun pornojäärä Chuck Vincent (The Appointment: hupia porvarillisen ikävän kustannuksella), New Line Cinema -tuotantoyhtiön perustajajäsen Robert Shaye ja ehkä jopa tuleva Wayne’s World (1992) -ohjaaja Penelope Spheeris. Viimeisin tieto on huhupuhetta, eikä vajaiden ja pseudonyymeillä kirjailtujen tekijälistojen varassa enempää voikaan sanoa. Mutta kuka ikinä kortensa kekoon kantoikaan: toivomme, että he ovat ylpeitä osallisuudestaan tähän aikakapseliin, jonka myötä pääsemme matkaamaan kokeellisuuden aikakauteen!

Formaatti: 35mm

19:30

The Fireworks Woman (1975; Wes Craven?; 80′)

Emme voi olla aivan varmoja siitä, onko juuri Wes Craven ohjannut The Fireworks Womanin. Sen sijaan tiedämme, että hän esittää yhden pääosista; että elokuva leikkii fantasiakuvastolla (Craven esittää henkilöhahmoa, joka on puoliksi Mephistopheles ja puoliksi etelävaltiolainen puoskari); ja että tarina nuoresta naisesta, joka tuntee epäpyhää himoa lähimmäistään kohtaan, asettuisi kauniisti linjaan Cravenin kierojen perhetarinoiden kanssa. Esitämme elokuvasta sen italialaisen version. Miksi? Koska se on pisin tunnettu versio, jossa on monta kohtausta enemmän kuin amerikkalaisessa julkaisussa (eikä kyse todellakaan ole ylimääräisestä dialogista). Tämä on myös väriteknisesti paras saatavilla oleva printti. Mitä vain elokuvanautintonne vuoksi!

Formaatti: 35mm

Elokuvat ovat joko englanninkielisiä tai englanniksi tekstitetty (paitsi Halleluja jossa ei ole tekstystä).

Kaikki elokuvat K18

Liput 8,00 €

Päiväpassi 20,00 €

Koko festivaali 65,00 €