Veteen piirretty – märkiä animaatiounelmia 8.8.-4.9.2019

Veteen piirretty – märkiä animaatiounelmia

Merimiestarinoita, merianimaatioita, satuja ja märkiä unia. Kostea animaatiosarja nostattaa vedenpaisumuksen niin muistojen lastenhuoneessa kuin aikuisten makuukammareissakin. Ainoastaan animaatioelokuvista koostuva sarja uppoutuu syvälle animoinnin eri tyylilajeihin ja historiallisiin kerroksiin. Veteen piirretyt animaatiot tulvivat aaltoja, sadetta, kyyneliä ja muita nesteitä. Valkokankaalle ajelehtii tyyniä laguuneja, rajumyrskyjä, himokkaita sukelluksia ja söpöä lätäköissä pärskyttelyä.

Sarjassa esitetään veden kielelle ja silmiin nostattava valikoima animaatioelokuvan huippuja ja harvinaisuuksia eri maista ja eri aikakausilta. Eiichi Yamamoton eroottisen impressionistinen 1970-luvun vesivärianimaatio Belladonna of Sadness nähdään upeana uutena restauraationa. Tuoreempaa aikuisille suunnattua piirrosilmaisua edustaa Michaël Dudok de Witin Red Turtle vuodelta 2016. Sarjaan kuuluu myös lastenanimaation merellisiä helmiä uudehkosta irlantilaisesta Song of the Seasta 1960-luvun neuvostoklassikko Rusalochkaan eli Pieneen merenneitoon.

ke 16.1., klo 19, Dudok de Wit, THE RED TURTLE (2016) DCP

to 7.3., klo 19, Tsehanovski, VILLIJOUTSENET (1962) 35mm + Hitruk: SAARI (1973) 35mm

pe 22.3., klo 19, Moore, SONG OF THE SEA (2014) DCP

to 11.4., klo 19, Yamamoto, BELLADONNA OF SADNESS (1973) DCP

pe 3.5., klo 19, Aksenchuk, RUSALOCHKA (1968) 35mm & Katsumata, HANS CHRISTIAN ANDERSEN’S THE LITTLE MERMAID (1975) 16mm

to 23.5., klo 19, Miyazaki, PONYO RANTAKALLIOLLA (2008) 35mm

to 6.6., klo 19, Oshii, ANGEL’S EGG (Tenshi no tamago) (1985) DIGI

to 8.8., klo 19, VEDESTÄ NOUSEE KASVI – kostea lyhärinäytös 16mm/35mm

ke 4.9., klo 19, Smith, 1001 NIGHTS (1998) DIGI + Satō, CAT SOUP (2001) DIGI

Liput 9€, animaatiopassi 40€


ke 16.1. Dudok de Wit, THE RED TURTLE (2016) DCP

The Red Turtle 2016

Piirretyn maiseman yllä kuuluu vain meren hiljainen pauhu, ja rantakallioden lämmön voi tuntea jalkapohjissa. Haaksirikkoisen yksinäisyydessä sanattomuus on luontaista kuin lokkien huuto. Tyhjyyden ääriviivat lainehtivat niin, että pian ei tiedä, onko hiekkaa, ihminen vai kilpikonna.

Vuonna 2016 valmistuneen dialogittoman animaatioelokuvan The Red Turtle ohjaaja Michaël Dudok de Wit näyttää henkilönsä pienenä yksittäisenä eliönä laajan näkymän keskellä. Ihminen on muurahainen muiden joukossa. Unet, harhat ja kuvitelmat levittäytyvät samaan horisonttiin metsän huminan ja meren äärettömyyden kanssa.

Only the quiet wash of the sea is heard above the drawn landscape, and the warmth of the cliffs can be sensed on foot soles. In the shipwrecked solitude speechlessness is as natural as the shrieks of sea gulls. The outlines of emptiness undulate so, that soon one can’t know, whether one is sand, a human or a turtle.

The director of The Red Turtle, an animated film without dialogue made in 2016, Michaël Dudok de Wit shows his character as a single organism in the midst of a vast view. A person is an ant among others. Dreams, delusions and illusions spread out along the same horizon as the rustling forest and the infinite sea.

to 7.3. Tsehanovski, VILLIJOUTSENET (1962) 35mm  + Hitruk: SAARI (1973) 35mm

Villijoutsenet 1962

Uljas prinsessa pelastaa 11 prinssiä kiroukselta. Villijoutsenten kaulat kaartuvat kauniiksi kirjailuksi meren yllä.

H. C. Andersenin tarinaan perustuva Villijoutsenet oli vuosikymmenensä maineikkain neuvostoliittolainen täyspitkä piirroselokuva. Sen aaltoilevissa viivoissa satu herää eloon värikkäänä ja surumielisenä.

The brave princess saves 11 princes from a curse. Necks of wild swans curve as a beautiful embroidery above the sea

Based on H. C. Andersen’s fairytale Wild Swans was the most famous soviet full-length animation of its decade. In its waving lines the fairytale comes alive in all its colours and melancholy.

pe 22.3. Moore, SONG OF THE SEA (2014) DCP

Song of the Sea (2014)

Sukella kelttiläisen mytologian mereen. Hyljemerenneidon laulu herättää kivetkin itkemään. Pyörein vedoin maalatuilla rantakallioilla lapset oppivat tarinoita jättiläisistä, noidista ja keijuista. Meri pauhaa.

Tomm Mooren vuonna 2014 piirretty animaatio Song of the Sea välkkyy ja helisee satujen taikapölyä. Maailman pitkähiuksisimman runonlaulajan jokainen hiuskarva ja viiksihaiven on pitkänpitkä tarina, joka yhä jatkaa kasvuaan.

Dive into the sea of celtic mythology. The song of a selkie mermaid makes even stones cry. Children learn stories of giants, witches and faeries on the cliffs painted with round brushstrokes. The sea roars.

The animation Song of the Sea by Tomm Moore drawn in 2014 is twinkling and tinkling with faerie dust. Every hair and whisker of the hairiest bard in the world is a long long story that still keeps growing longer.

to 11.4. Yamamoto, BELLADONNA OF SADNESS (1973) DCP

Belladonna of Sadness (1973)

Kyyneleet sekoittuvat vesiväreihin. Belladonna valuu ja värisee märissä maalauksissa. Laulut liu’uttavat tarinaa pitkin piirrosten pintoja. Vuosisatojen ajan eurooppalaista kirjallisuutta riivannut viaton tyttölapsi muuttuu japanilaisessa animaatiossa nautiskevaksi noidaksi.

1970-luvun koukeroiset viivat kiertyvät alastomien vartaloiden ympärille Eiichi Yamamoton animaation Belladonna of Sadness koristeellisissa kuvissa. Animerama trilogian päätösosa vuodelta 1973 oli ainoa, jossa Astro Boysta tunnettu Osamu Tezuka ei itse ollut mukana ohjaamassa eikä käsikirjoittamassa.

Tears mix with watercolours. Belladonna trickles and trembles in the wet paintings. Songs make the story slide across the surfaces of sketches. The innocent girl, who for centuries has haunted European literature, is transformed in the Japanese animation and becomes a passionate witch.

The curly lines of 1970’s twist around naked bodies in the decorative images of Eiichi Yamamoto’s animation Belladonna of Sadness. The final part of the Animerama trilogy from 1973 was the only one in which Osamu Tezuka, known for Astro Boy, did not himself participate in scripting or directing.

pe 3.5. Aksenchuk, RUSALOCHKA (1968) 35mm & Katsumata, HANS CHRISTIAN ANDERSEN’S THE LITTLE MERMAID (1975) 16mm

Rusalochka (1969)

Pieni merenneito sukeltaa aaltojen ja merilevien kuvioimalla kankaalla. Turistit ottavat valokuvia. Sadun värikylläisessä kudoksessa rakkauden langat tarttuvat surun verkkoihin.

H. C. Andersenin tarinoihin perustuva neuvostoanimaatio Pieni merenneito piirtää  merellisen tarinansa graafisesti upeina kuvioina, joiden sisällä soi satujen surumielisyys.

Hans Christian Andersen’s The Little Mermaid (1975)

Japanilaisanimaatiossa Andersenin merenneito ui jäävuorten lomassa seuranaan pieni itkevä delfiini. Kieltä ei tarvita, kun vihreät silmät lumoavat prinssin. Mutta pieni merenneito ei olekaan ainoa vihreäsilmäinen tyttö näillä jäisillä rannoilla.

Tomoharu Katsumatan ohjaus vuodelta 1975 esittää tarinan julmuudet mielikuvituksellisten vesieliöiden ja satupalatsien keskellä. Lisämausteena mukana seikkailee eräs poikkeuksellisen mustasukkainen siamilainen kissa.

Rusalochka (1969)

Little mermaid dives in the screen patterned by waves and seaweeds. Tourists take photos. In the colourful weave of the fairytale, strings of love get caught on nets of sadness.

The soviet animation based on H. C. Andersen’s fairytale Little Mermaid draws its nautical story in gorgeous graphic designs, with the melacholic spirit of the fairytale heard within it.

Hans Christian Andersen’s The Little Mermaid (1975)

In the Japanese animation Andersen’s mermaid swims between icebergs accompanied by a small crying dolphin. Language isn’t necessary, when green eyes enchant the prince. But the little mermaid is not the only green eyed girl on these icy shores.

The film directed by Tomoharu Katsumata in 1975 presents the cruel twists of its storyline framed with fantastic sea creatures and fairytale palaces. Extra spice to the plot is added by one particularly jealous siamese cat.

to 23.5. Miyazaki, PONYO RANTAKALLIOLLA (2008)

Ponyo rantakalliolla (2008)

Meduusa tuo pintaan pienen olion meren syvyyksistä. Ponyo on ponteva merenelävä, jonka ystävyys uhmaa myrskytuulia. Märät käpälät kiertyvät halaukseen niin hanakasti, että hyvä kun henki kulkee.

Hayao Miyazakin 2008 ensiesitetty animaatio on rakastettua Ghibli-studion kuvastoa koko pyöreän hellyttävässä söpöydessään. Tarinaa kehystävät Japanin rannikon maisemat meri-ilman kuulaudella ja hyökyaallon raivolla.

A jellyfish brings a small being to surface from the depths of the sea. Ponyo is a sassy sea creature, whose friendship defies storm winds. Wet paws clasp to hug so eagerly, that it gets hard to breathe.

The Hayao Miyazaki animation premiered in 2008 is full of the beloved Ghibli studio imagery in all its round endearing cuteness. The story is framed with Japanese coastal landscapes in the clear tones of sea air and with the full fury of tsunamis.

to 6.6. Oshii, ANGEL’S EGG (Tenshi no tamago) (1985) DIGI

Angel’s Egg (1985)

Näkymätön meri aaltoilee halki kaupungin. Ihmislapsi hautoo linnunmunaa ihonsa lämmössä. Tyhjillä kaduilla kuuluu veden ääni ja kuiskattu kysymys.

Varjojen liikkeitä piirtävä Angel’s Egg animaatio vuodelta 1985 on tummasävyinen ja pelkistetty kuvitelma tulevaisuudesta. Ohjaaja Mamoru Oshiin ja taiteilija Yoshitaka Amanon yhteinen synkkä näky ei päässyt elokuvateattereihin, vaan julkaistiin suoraan videolla.

Waves of an invisible sea wash trough the city. A human child incubates a bird egg in the warmth of her skin. The sound of water and a whispered question are heard in the empty streets.

Tracing the moving shadows, the Angel’s Egg animation from 1985 is a dark and minimalistic vision of future. The somber view shared by director Mamoru Oshii and artist Yoshitaka Amano didn’t make it to cinemas, but was released directly on video.

to 8.8. VEDESTÄ NOUSEE KASVI – kostea lyhärinäytös 16mm/35mm

Kun suvi-ilta tulvii yllätysanimaatioita, mikään ei kestä, vanha valta murtuu – paitsi yksi…

When the summer night floods with surprise animations, nothing can resist, old hegemonies collapse – except for one…

ke 4.9. Smith, 1001 NIGHTS (1998) DIGI + Satō, CAT SOUP (2001) DIGI

1001 Nights (1998)

Kaksi nukkujaa kietoutuu toistensa uniin. Kala nielaisee heidän lipovat kielensä väripyörteessä. Tuhannen tai yhden yön rakkauden värityskirja leviää kaikkien viivojen yli.

Japanilaisen taitelijan Yoshitaka Amanon ja ohjaaja Mike Smithin animaatio on visualisointi Los Angeles Philharmonicin konserttiin David Newmanin sävellyksestä Esa-Pekka Salosen ohjauksessa. Tuhannen ja yhden yön tarinoista on poimittu kertomus Kiinan prinsessa Budoun (Badoura) romanssista. Animaatio esitetään digitaalisena tiedostona.

Cat Soup (2001)

Jos myrskypilvi olisi lintu, esittäisikö se sirkustemppuja kissoille? Kissakeiton surrealistisessa maailmassa perhoset on saranoitu ja ajan rattaat taittuvat helposti sijoiltaan.

Tatsuo Satoun vuonna 2001 ohjaama animaatio perustuu sarjakuvaan. Kulttianimaatio ei ole ollut laajassa teatterilevityksessä, vaan on kiertänyt fanien käsissä videojulkaisuna. Tulvavedet nousevat ja laskevat arvaamatta kahden söpön kissan verisen sekopäisellä matkalla halki vapaan assosiaation.

1001 Nights (1998)

Two sleepers get tangled in eachother’s dreams. A fish swallows their licking tongues in a whirlpool of colour. The colouring book of a thousand and one nights spills over all lines.

The animation by Japanese artist Yoshitaka Amano and director Mike Smith is a visualisation for a concert by The Los Angeles Philharmonic playing music by David Newman conducted by Esa-Pekka Salonen. From Arabian Nights they have picked the story of the Chinese princess Budou’s (Badoura) romance. The animation is screened as a digital file.

Cat Soup (2001)

If a storm cloud were a bird, would it perform circus tricks for cats? In the surrealistic world of Cat Soup butterflies have hinges and the clockwork of time gets easily twisted out of joint.

The animation directed in 2001 by Tatsuo Satou is based on manga comics. The cult animation has not been widely screened in cinemas, but has circulated among the fans as a video release. Flood tides rise and fall unexpectedly on the bloody and wacky journey of two cute cats trough free association.