NV-TOIVEUUSINNAT: FIRST LOVE & WHY DON’T YOU JUST DIE! 14.12.2019

NV-TOIVEUUSINNAT: FIRST LOVE & WHY DON’T YOU JUST DIE!

Night Visions ja WHS Teatteri Union esittävät rinnat rottingilla marraskuun 2019 Night Visions -festivaaliohjelmistosta kaksi yleisön suosikkia, joista molemmat myivät kummatkin festivaalinäytöksensä loppuun Helsingin Kinopalatsissa 20.-24.11.2019.

Takashi MiikenCannes-suosikki FIRST LOVEon Japanin vimmaisimman ja tuotteliaimman elokuvantekijän komea paluu kansainvälisten kärkinimien etulinjaan. Gansteriaihe on tuttu miehen useista aiemmista töistä, mutta FIRST LOVEssa sitä lähestytään ilahduttavan tuoreella ja oivaltavalla kierteellä.

Night Visions Audience Award -äänestyksessä komeasti kakkossijalle, aivan voittajaelokuva Parasitenkultakantaan huippuarvosanoilla kirinyt WHY DON’T YOU JUST DIE!puolestaan pureutuu korruptoituneeseen poliisin ja tämän hämmentäviin perhesuhteisiin sysimustan huumorin ja visuaalisesti väkevän toiminnan kautta. Ohjaaja Kirill Sokoloviavoi perustellusti kutsua venäläisen nykyelokuvan ennennäkemättömän kyvykkääksi uudistajaksi. Sokolov on tämän näytön pohjalta paitsi Venäjän Tarantino, myös Sion Sonoja ehkäpä myös Sergio Leone.

14.12.2019 klo 18.00

FIRST LOVE

Maailman tuotteliaimpiin nykyelokuvantekijöihin lukeutuva Takashi Miikejaksaa yllättää. Mestarin 103. ohjaus First Loveon gangsteritarina, jossa nokikkain päätyvät japanilaiset yakuzat ja kiinalaiset triadiroistot. Se on myös paljon muuta, kerrottuna kuin esikoisohjaajan vimmaisella energialla mutta kokemuksen tuomalla taidolla ja varmuudella. Salonkikelpoisuudesta kertoo sekin, että elokuva sai maailmanensi-iltansa Cannesin festivaalin arvostetussa Directors’ Fortnight -sarjassa.

Rakennusaineista moni on ehtaa Miikeä. Henkilöhahmot ovat lähellä karikatyyrejä, mutta sittenkin katsojaan vetoavia. Nopeatempoista juonenkuljetusta rytmitetään sarjakuvaväkivallan purkauksilla ja taitavasti ajoitetulla komiikalla, joka ei onneksi sorru puskafarssimaisiin ylilyönteihin. Nautittavan monipolvinen käsikirjoitus pysyy hyppysissä niin, ettei kerronta tunnu sekavalta.

Keskiössä ovat kuolemantuomiodiagnoosin lääkäriltä saava nyrkkeilijälupaus Leo (Masataka Kubota, 13 Assassins) ja tämän tielle vahingossa osuva prostituoitu Monica (Sakurako Konishi). Kaksikko ajautuu Tokiossa keskelle järjestäytyneen rikollisuuden välienselvittelyä, jonka kipinänä on milleniaaligangsterin suunnitelma edetä organisaatiossaan kepulikonstein. Kilpajuoksu kuoleman kanssa saa eräänlaisen True Romance-henkisen road movien muodon ja eskaloituu hienosti koreografioituun toimintaan – samuraimiekan reipasta käyttöä tietenkään unohtamatta.

Konkari onnistuu kuin ihmeen kaupalla kaivamaan First Lovessa tuoreita näkökulmia aiheisiin, joita on kalunnut lukemattomia kertoja aiemmin. Läpeensä viihdyttävä lopputulos on ohjaajansa ehein työ vuosikausiin.

 

a.k.a. Hatsukoi

108 min.

Formaatti: DCP

Japani 2019

Ohjaus: Takashi Miike

Käsikirjoitus: Masa Nakamura

Tuotanto: Muneyuki Kii, Misako Saka, Jeremy Thomas

Rooleissa: Masataka Kubota, Nao Omori, Shota Sometani, Sakurako Konishi, Becky, Jun Murakami, Sansei Shiomi, Seiyo Uchino

Kieli: japani, englanninkielinen tekstitys

K18

IN ENGLISH

”A delirious gangland thriller that takes place (mostly) over one very eventful night in Tokyo. With its lovers-on-the-run formula, the movie carries echoes of Detour and True Romance, though screenwriterMasa Nakamuraoffers a nifty twist. For the first half of the action, his heroes aren’t even aware they’re running from anyone. — First Loveis as wild and unpredictable as any of the Japanese genre stylist [Takashi Miike]’s recent work, its betrayals and reversals playing out with an almost farcical rhythm between disturbing visions, vivid fight choreography, manic shootouts (and sword fights) and the odd car chase. — It’s a blast.”

– Norman Wilner / NOW Toronto

”Riotously entertaining”

– Allan Hunter / Screen International

”This is full-bore filmic frenzy as only Miike can make.”

– Michael Leader / Sight & Sound

”You’ll find yourself grinning, whether or not your head is still attached to your body.”

– Jonathan Romney / Film Comment

”A joyous piece of filmmaking”

– Justin Chang / Los Angeles Times


14.12.2019 klo 20.15

WHY DON’T YOU JUST DIE!

Jo WHS Teatteri Unionin Night Visions -ennakkonäytöksissä ensiesityksensä Suomessa marraskuun alussa saanut Why Don’t You Just Die!voitti Kinopalatsin festivaaliyleisön täydellisesti puolelleen. Katsojat äänestivät teoksen koko syksyn 2019 NV-kattauksen toiseksi parhaaksi elokuvaksi. Audience Award -kisassaohi kiri ainoastaan Cannesin Kultaisen palmun voittaja, Bong Joon-honParasite, sekin vain niukalla piste-erolla. Ei voi siis väittää, etteikö nyt olisi kyse tapauksesta isolla T:llä.

Matvey (Aleksandr Kuznetsov) ilmestyy tyttöystävänsä Olyan (Evgeniya Kregzhde) vanhempien ovelle. Tarkoitus ei ole jauhaa paskaa appiukon kanssa vaan takoa tämä vasaralla hengiltä. Tarkoin suunniteltu murha ei kuitenkaan suju kuin ns. Strömsössäja pian Matvey huomaa olevansa vankina kerrostalokaksiossa. Tämän enempää ei juonikuvioista kannata tietää etukäteen – ellei halua riistää itseltään ”mitä vittua juuri tapahtui?” -hetkien paatunuttakin sielua hivelevää kimaraa.

Esikoisohjaaja-käsikirjoittajaKirill Sokolovillakuljettaa tarinaansa hämmästyttävän varmalla ja alituiseen oivaltavalla otteella. Visuaalisesta tyylistä ja tarinan kerroksellisuudesta on helppo vetää yhtymäkohtia nuoren Guy Ritchienelokuviin ja Quentin Tarantinonparhaisiin töihin. Eivätkä luovasti hyödynnetyt verrokit suinkaan jää tähän. Lopputuloksen jokainen solu huokuu elokuvahistorian syvällistä tuntemusta, jonka nuori venäläinen valjastaa äärimmäisen hallitusti palvelemaan omia oivaltavia pyrkimyksiään häkellyttävän taitavasti.

95 min

Formaatti: DCP

Venäjä 2018

Ohjaus, käsikirjoitus ja leikkaus: Kirill Sokolov

Tuotanto: Sofiko Kiknavelidze

Rooleissa: Aleksandr Kuznetsov, Vitaliy Khaev, Evgeniya Kregzhde, Michael Gor, Elena Shevchenko

Kieli: venäjä, englanninkielinen tekstitys

K18

IN ENGLISH

Kirill Sokolov’sdebut feature is a roaring rampage of revenge with a biting comic tone. — It is smarter and wittier than its pulpy setup initially seems to suggest, keeping viewers on their toes with ironic asides, shock reversals and tricky non-linear plot swerves. There are echoes of early Quentin Tarantino, Danny Boyle, Sion Sonoand even Sam Peckinpahmixed in among the cheerfully nihilistic chaos. Sokolov also invokes Sergio Leone’sspaghetti Westerns in his tightly shot gunfight scenes, reinforced by an eclectic score from Vadim QPand Sergey Solovyov, which repeatedly detours into mock-heroic Ennio Morriconepastiche. —

Why Don’t You Just Die!can and will be read as a caustic commentary on Putin’s rotten Russia, but it is more unapologetic gross-out thrill ride than profound sermon on the human condition. Leaving nothing to the imagination, the film’s original title translates as Daddy, Die!, which is subtle as a shotgun blast to the face. But on this evidence, Sokolov is a more arch and artful filmmaker than he may first appear.”

– Stephen Dalton / The Hollywood Reporter

”A screaming crowd-pleaser, fast-paced and extremely bloody, full of cinematic and narrative tricks”

– Andrew Todd / Slash Film

”It plays like a Looney Tunes cartoon gone bloody and psycho”

– Dennis Schwartz / Ozus’ World Movie Reviews

”Sorry Tarkovsky, Russian cinema has a new filmmaker to champion”

– Rob Hunter / Film School Rejects

”Impeccable comic timing and keen self-awareness makes what is essentially slapstick plus gore into something much more entertaining”

– Jennie Kermode / Eye for Film