Night Visions esittää:
Flying Lotus: KUSO 28.10.2017

Night Visions -ennakkonäytös:

Flying Lotus: KUSO

Kuso lukeutuu Helsingin Kinopalatsissa 22.-26.11.2017 järjestettävän Night Visions -festivaalin äimistyttävimpiin löytöihin. WHS Teatteri Union tarjoaa nyt ainutkertaisen mahdollisuuden katsastaa ennakkoon tämä Flying Lotus -taiteilijanimellä tunnetun muusikko Steven Ellisonin esikoisohjaus, joka aiheutti monipolvista ihailua, pahennusta ja pahoinvointia myös maailmanensi-illassaan Yhdysvaltain tärkeimmällä elokuvafestivaalilla Sundancessä.

Kuso on elokuva, jollaisen näkee kerran vuosikymmenessä. Skatologinen fantasia uhmaa tajunnan rajoja ja jauhaa elokuvakerronnan lait murusiksi. Harvoiksi verrokeiksi soveltuvat Alejandro Jodorowskyn villeimmät visiot ja Dusan Makavejevin häiriintynyt valveuni Sweet Movie.

Episodeihin jaettu elokuva sijoittuu massiivisen maanjäristyksen jälkeiseen Los Angelesiin, jossa osa ihmisistä vaikuttaa olevan kuin radioaktiivisen ydinlaskeuman uhreja visvaa vuotavine paiseineen ja avohaavoineen. Kaupungissa näyttäisi myös puhjenneen jonkinlainen mutaatioita aiheuttava rutto.

Kaikki tämä on luotu uniikilla tavalla, kadehdittavalla antaumuksella ja vailla minkäänlaisia taiteellisia kahleita. Ohjaaja Ellisonin ohella outouden toisena takuumiehenä on käsikirjoittaja David Firth, jonka aiempiin meriitteihin lukeutuvat Burnt Face Man – ja Salad Fingers -animaatiot.

USA 2017

105 min

Ohjaus: Flying Lotus

Käsikirjoitus: Flying Lotus, David Firth

Tuotanto: Eddie Alcazar

Kuvaus: Benjamin A. Goodman, Danny Hiele, Norm Li

Musiikki: Aphex Twin, Flying Lotus, Akira Yamaoka

Rooleissa: Hannibal Buress, George Clinton, David Firth, Zack Fox, Shane Carpenter, Mali Matsuda

K18

Formaatti: DCP

”A new voice in filmmaking”

– Simon Abrams / www.rogerebert.com

“Grossest movie ever made”

– Chris Plante / The Verge

“Directed by Steven Ellison (also known as Flying Lotus), Kuso connects a series of nightmarish shorts in a post-apocalyptic setting through channel surfing. What starts off as a light apocalyptic musical quickly grows into a bedroom drama complete with auto-erotic asphyxiation and plenty of nightmares. Having made it to the end credits should be a badge of honor, for Kuso is a fascinating experience and one to revel in. This is a midnight movie that’s the stuff of legends, perhaps more appropriate in a gallery setting than a traditional movie theater. —

As a cringe-inducing work of art that piles on the shock value over and over again, Kuso does its job. While John Waters may have gone soft in his old age, Ellison has elevated the gross-out bar, veering into — and going far beyond — the obscene. For someone who sees a few hundred films a year, Kuso is a stand-out. I’ve never been this grossed-out or challenged before, and those who walked out were completely right to do so. It doesn’t get any better — in fact, it gets much worse. As far as midnight movies go, Kuso is destined to be legendary and may very well go down in infamy. It’s a rare beast worth seeking out if you can stomach it, and it’s a shame that porn houses and grindhouses are becoming increasingly rare in the age of VOD and luxury recliner theaters, since there would be no better place to witness this one-of-a-kind experience.” – John Wink / The Film Stage