EI TÄTÄ PÄIVÄÄ
20.05.2017

Photo: Katrin Hummel

Illan aikataulu:

19:00 Swissair: Hermafrodiitit -lyhytelokuva (tuplaprojisointi, 22’)
19:25 Ferricjohnsson / LIVE
20:00 Mika Taanila: The World (8’)
20:10 Anton Nikkilä: New Constructivist Moment
20:30 Mika Taanila: Pelin viivyttäminen (anaglyfinen 3-D, 6’) + Oksat (anaglyfinen 3-D, 7’)
20:45 Toblerones / LIVE

Ovet ja baari aukeaa klo 18

Ruton Music julkaisee Ei tätä päivää -tapahtumassa neljä c-kasettia. Swissair-yhtyeen albumi ”Viimeinen kutsu 1982” on kooste viiden helsinkiläisen lukiolaispojan aiemmin julkaisemattomista avantgardistisista kokeiluista, joissa pyrittiin mm. esiintymään ilman yleisöä ja olemaan kuuntelematta bändin muita soittajia. ETP:ssä Swissairilta nähdään vuosina 1979-1984 tehty 22-minuuttinen tuplaprojisointielokuva ”Hermafrodiitit”. Se näyttää vanhan Helsingin varsin toisenlaisena kuin on totuttu, ja siitä välittyy Swissairin kultivoima huumori, josta puuttuu narratiivi ja punchline.

Mika Taanila oli yksi Swissairin perustajajäsenistä, ja hänen vasta valmistuneita lyhytelokuviaan nähdään tapahtumassa kolme. ”The World” on jatkoa Taanilan teossarjalle, jossa historiallisista elokuvista käännetään perspektiivi väärinpäin leikkaamalla pois kaikki ”olennainen” kuten henkilöhahmot tai dialogi. 1950-luvun Helsinkiä tallentavista uutisfilmeistä koostetut 3D-elokuvat ”Oksat” ja ”Pelin viivyttäminen” (Yle/Oi maamme!) ovat puolestaan Taanilan niihin säveltämää musiikkia myöten kuin suomalaisen kokeellisen elokuvan keksittyä ”vaihtoehtoista historiaa”. Lisäksi tapahtumassa julkaistaan Taanilan luuppikasetti ”Presents”, joka on kirjaimellisesti eri aikatasoja toistava loputon silmukka.

Ruton julkaisee c-kasetilla myös Swissairista tutun Anton Nikkilän uuden elektronisen teoksen ”New Constructivist Moment”. Sen inspiraationa on venäläisen historiallisen avantgarden kuvataide, jonka ideoita Nikkilä soveltaa mielivaltaisen subjektiivisesti toisen aikakauden toiseen taiteenlajiin. Keskeisenä ilmaisukeinona on ajan venyttäminen ja pysäyttäminen. Nikkilä esiintyy ETP:ssä ei-livenä.

Ferricjohnsson, joka tunnetaan myös elokuvaäänisuunnittelija Pietari Koskisena, edusti Swissairissa puhtaimmin apollonista musiikkikäsitystä. Se näkyy myös hänen soolotuotannossaan: tapahtumassa uudelleenjulkaistava kasettialbumi ”Joopa joo” (1985) yhdistää perinteisiä pop-melodioita sanoituksiin, jotka luotaavat parikymppisen nuorukaisen eksistentiaalista tyhjyyden tunnetta arjen mikroskooppisten pysäytyskuvien kautta. Tapahtumassa nähdään Ferricjohnssonin debyyttikeikka, jossa Koskinen esittää ”Joopa joon” materiaalia.

ETP:ssä nähdään myös comeback-keikka. Hypnagogista poppia soittava Toblerones-yhtye esiintyi aktiivisesti vuosina 2011-2013 ja julkaisi kolme albumia Guggenhavn Archive -kasettimerkillä, jonka määritelmä itsestään on ”virtual museum of our outdated and contemporary art”. Tobleronesin jäsenet ovat tuttuja lukemattomista Helsingin underground-musiikkiskenen projekteista: Heta Bilaletdin (laulu, basso), Timo (syntetisaattori), Samuli Kytö (kitara, rytmikone) ja Samuli Tanner (kitara, rytmikone).

Ruton Music on Ektro Recordsin kasetteihin keskittyvä alamerkki. Repertuaari vaihtelee tyylittömästi nykyrunoudesta speed metalliin. Ruton järjestää ETP:n yhteistyössä Valtavat Ihmesilmälasit Recordsin kanssa.

 

 

Ruton Music reaches out for an exit from the 2010’s using the garbage can of history as its launchpad, releasing four new compact cassettes. ”Viimeinen kutsu 1982” is the monumental swan song of Helsinki’s teenage no-wave/ingenious diletanttes Swissair. The three other cassettes are solo releases by former members of the band: ”Joopa joo” (originally issued in 1985) by Ferricjohnsson (a.k.a. Pietari Koskinen), ”New Constructivist Moment” (2017) by Anton Nikkilä, and ”Presents” (2017) by Mika Taanila.

The release party features live sets by Ferricjohnsson, Anton Nikkilä and Toblerones. Swissair’s rare double screen film ”Hermafrodiitit” (1979-84) will be shown, accompanied by Mika Taanila’s three new short films: ”The World”, ”Delay of Game” and ”Branches”.