Dystopia-sarja: Brazil 15.02.2017-19.4.2018

Dystopia-sarja – vääristyneitä tulevaisuuskuvia menneisyydestä
Dystooppiset elokuvat näyttävät uhkaavia vaihtoehtoisia todellisuuksia. Ne vievät syvälle kuvitelmiin, joiden kukaan ei olisi toivonut toteutuvan. Kaikki ne pahat aavistukset, jotka vaivasivat isoäitiemme, äitiemme ja omaa sukupolveamme, käyvät toteen näissä ennustuksissa.
1890 1910-luvut

1.8.2017, klo 19:00

La Charcuterie mécanique / The Mechanical butcher (Lumiere 1895)

The ? Motorist (Walter R. Booth 1906), 35mm

The Automatic Motorist (Walter R. Booth 1911), 35mm

Bolshevism on Trial (Harley Knoles 1919), DVD

Liput 5 euroa

 

1920-luku

17.8.2017, klo 19:00

Metropolis (Fritz Lang 1927), 35mm

Liput 7 euroa

 

1930-luku

31.8.2017, klo 19:00

Things to come (William Cameron Menzies, 1936), 16mm

 

1940-luku            

12.9.2017, klo 19:00

Strange Holiday (Arch Oboler 1945)

 

1950-luku

28.9.2017, klo 19:00

On the Beach (Stanley Kramer 1959), 35mm

 

1960-luku

13.10.2017, klo 19:00

Fahrenheit 451 (Francois Truffaut, 1966), DCP

Salaisuudet kytevät piilossa tulevaisuuden kodeissa ja mustien nahkaisten koppalakkien  alla François Truffautin ainoan englanninkielisen elokuvan näennäisen lauhkeassa scifi-maailmassa. 1960-luvun dystopia esittää maailmankirjallisuuden klassikot tulenarkana vastakulttuurina. Interaktiivinen TV ja pyromaaninen palokunta ahdistavat painetun sanan kielletyksi paheeksi. Kerosiinintuoksuinen palomies ei ehkä silti voi päästää huumaavan vaarallisia sivuja nahkarukkastensa otteesta.

26.10.2017, klo 19:00

The 10th Victim (Elio Petri 1965), 35mm

Tappaminen on harvoin yhtä kepeän leikkisää kuin Kymmenennessä uhrissa. Blondit italialaiset jahtaavat toisiaan selviytymispelissä valkohehkuisen auringon alla. Elio Petrin ohjaamassa 1960-luvun dystopiassa leikin säännöt ovat suoraviivaiset ja julmat. Tulevaisuudessa on murhaavaa tyyliä, aurinkolaseja ja futuristisia minimekkoja. Vain yksi voi selvitä voittajana. Bond-tyttönä kansainväliseen maineeseen nousseen Ursula Andressin näyttelemän metsästäjättären ihanuus sekoittaa uhrien itsesuojeluvaiston. Voittoa tavoitellessa vauhti huumaa, moraali höltyy ja äkkikuolema vaanii keskellä kirkasta päivää.

9.11.2017, klo 19:00

La Jetee (Chris Marker 1962), 35mm & Vinyl (Andy Warhol 1965), 16mm

La Jetee

Liikkumattomista hetkistä rakennettu synkkä tulevaisuusnäkymä kiitää kolmannesta maailmansodasta henkilökohtaisiin muistoihin. Pysähtyneet kuvat lentokoneista palauttavat mieleen kuoleman muistijäljet. Portti aikamatkailulle aukeaa. Menneisyyden puistattavimmat ja hurmaavimmat kohtaamiset haarautuvat uusiksi tarinoiksi. Tuntematon tulevaisuus tulee nykyhetken silmien eteen.

Chris Markerin lähes täysin valokuvista ja äänistä koostuva lyhytelokuva La Jetée vuodelta 1962 on ällistyttävää scifiä toteutettuna niukoin keinoin ja taiteesta tinkimättä.

Vinyl

Vain kolme kuvaa, joissa vaatteita toistensa päältä repivät miesvartalot poukkoilevat kaoottisesti ulos kuva-alueen reunoilta. Vuorosanat putoilevat pilkallisen kirjallisina keskelle teeskentelemätöntä väkivaltaa. Välillä tanssitaan.

Andy Warholin Vinyl vuodelta 1965 on dystopia ilman illuusiota. Erittäin vapaa sovitus Anthony Burgessin kolme vuotta aiemmin ilmestyneestä romaanista on sekava ja pelkistetty. Sekä näyttelijöitä että katsojia kohdellaan sadistisesti.

1970-luku

16.11.2017, klo 19:00

THX 1138 (George Lucas, 1971), 35mm

Työntekijät elävät huumattuina kuin pakkohoitopotilaat. Kaikkea toiseen ihmiseen kohdistuvaa seksuaalisuutta pidetään perversiona. Empatia on ulkoistettu onnellisuuteen kehoittaville automatisoiduille nauhoittelle, ja pamputtaessaan androidipoliisit haluavat vain auttaa.

George Lucasin esikoiselokuva THX 1138 on kliinisen puhdas 1970-luvun dystopia. Tehostetun yhteiskunnan kuvana se osuu teknologisen edistyksen naurettaviin ja hyytäviin piirteisiin.

8.12.2017, klo 19:00

Logan’s run (Michael Anderson 1976), DCP

Tuntuuko siltä, että elämä päättyy 30-vuotiaana? Haluaisitko elää tulevaisuuden valtavassa katetussa metropolissa, trikooasuisten nuorten, kylpylöiden, seksiklubien ja kauneusleikkaussalonkien ympäröimänä, vailla huolta lastenhoidosta tai toimeentulosta?

Logan’s Runin 1970-luvun dystopiassa vanhuutta ei ole. Ihmiset kasvavat hautomakoneissa ja pariutuvat vain tilapäisesti ja huvin vuoksi. Ikuinen nuoruus on 70-luvun Amerikasta levittäytyvä ihana unelma, joka kääntyy painajaiseksi. On juostava pakoon.

5.1.2018, klo 19:00

The Swarm / Tuhoparvi, (Irwin Allen 1978), 35mm

Tervetuloa painajaiseen, joka ei ole pelkkää spekulointia. Tappajamehiläisistä koostuva ”cast of billions” voi kolkuttaa ovellesi jo huomenna!

Alan erikoismiehen Irwin Allenin megakatastrofileffa TUHOPARVI (1978) ottaa varoituksensa haudanvakavasti – lopputuloksena päätyminen moninkertaiseksi ”Golden Turkey” -voittajaksi ja limbosiiven kulttikabinettiin. Tämä on kimalaisrymistely, jolle mikään ei riitä: liekehtivät tornit, raiteilta syöksyvät junat ja ydinräjähdykset kuuluvat asiaan. Ihmiskunta joutuu pistämään kovan kovaa vastaan ja lähettämään Michael Cainen hyönteispsykopaatteja vastaan. Tähtiloistosta ei ole muutenkaan tingitty: mukana myös Henry Fonda, Richard Widmark, Fred MacMurray – sekä Olivia de Havilland, suurimmassa spektaakkelissaan sitten ”Tuulen viemän”!

Elokuva esitetään 35mm:n filmikopiolta.

10.1.2018, klo 19:00

Soylent Green (Richard Fleischer, 1973), 16mm

Tervetuloa painajaiseen – maailmaan vuonna 2022, joka on lähempänä kuin koskaan ennen! Ylikansoituksesta ja kiihtyvästä ilmastonmuutoksesta kärsivän maapallon suurkaupungeissa kuohuu. Ruoka on lopussa, väkivaltaiset elintarvikemellakat ovat arkipäivää, ainoa ruoka on ”Soylent Greeniksi” kutsuttu planktonvalmiste. Orastavan kaaoksen keskellä Charlton Hestonin näyttelemä etsivä lähtee selvittämään elintarvikejätissä tapahtunutta murhaa. Jäljet johtavat karmivimpien mahdollisten totuuksien äärelle…

Richard Fleischerin (”The Narrow Margin”, ”Sukelluslaivalla maapallon ympäri”, ”Rillingtonin kuristaja”, ”Mandingo”, ”Red Sonja”… listaa voisi jatkaa äärettömyyksiin) myöhäisuran mestariteos SOYLENT GREEN (1973) on ensimmäisiä moderneja ekologisia dystopioita – moderneja siksi, että sen esittämät pelot eivät ole alkaneet näyttää huuhaalta elokuvan vanhetessa, vaan päinvastoin vaikuttavat vuosi vuodelta entistä realistisemmilta.

25.1.2018, klo 19:00

Rollerball (Norman Jewison 1975), 16mm

Tervetuloa painajaiseen! Norman Jewisonin ROLLERBALL (1975) vie katsojat kaukaiseen vuoteen 2018: suuryritysten hallitsemaan maailmaan, jossa kansalle tarjotaan verisiä sirkushuveja rullaluistelua, moottoripyöräilyä ja amerikkalaista jalkapalloa yhdistelevän urheilulajin muodossa.

”Kymmenennen uhrin” ja ”Running Manin” koulukuntaan kuuluva, yhteiskunnallisen sporttiscifin mestariteos tarjoillaan mehevänä 16-millisenä filmikopiona.

ROLLERBALL – elokuva, jonka ääriviivoihin arkielämämme on neljänkymmenen vuoden aikana vaeltanut!

1980-luku

15.2.2018, klo 19:00

Brazil (Terry Gilliam, 1985), DCP

 

8.3.2018, klo 19:00 Naistenpäivän dystopia:

Sex Mission / Sulatetut miehet (Juliusz Machulski, 1984), 35mm

 

1990-luku

22.3.2018, klo 19:00

Dark City (Alex Proyas, 1998), 35mm

 

2000-luku

11.4.2018, klo 19:00

Children of Men (Alfonso Cuaron, 2006), 35mm

 

2010-luku

19.4.2018, klo 19:00

Never Let Me Go (Mark Romanek 2010), 35mm


Ohjelmistomuutokset mahdollisia – TBA